Mayo Francés / Frantsez Maiatza

MAIATZAK

MAYO

Photomuseumen ikusgai dagoen “68ko maiatzeko kartelak” erakusketa dela, ostiral honetako Aula/Gela kulturaren difusiorako programako saioa “Frantzes Maiatza”-ri buruzkoa izango da.

Izan ere, aurten ospatzen da “68ko Maiatza” edo “Frantzes Maiatza” deitu izan denaren 50. urteurrena. Hasiera batean, ikasle-protesta autoritatearen aurkako adierazpen kontra-kulturala izan zena; gero, langileak batu zitzaizkionean, ñabardura sozial eta politikoa lortu zuen. Bigarren Mundu Gerraren amaieran sortu zen eta giro tradizional eta zurrunaren aurkako hausturako testuinguru kultural eta sozialean garatu zen.

Frantziako istiluek munduan zehar  60ko  hamarkadako liskar nabarmenen artean dute testuingurua: 1959, Iraultza kubatarra; 1962, Aljeriako Gerra; 1964, Vietnamgo Gerra: 1967, EE.BB.-tako afro-amerikar errebolta..., gertakizun horiek gerraren eta ezarritako boterearen aurkako joera ekarri zuen herrialde askotan: Txekoslovakian (Pragako Uda-berria), Estatu Batuetan (Vietnamgo gerraren kontrako protestak), Mexikon (Tlatelolco plazako hilketak)... Aldi berean, hainbat mugimendu jaio ziren: bakezaletasuna, hippy, rock, feminismoa, sexu askapena, etab.

Con motivo de la exposición temporal “Carteles de Mayo del 68” recientemente inaugurada en el Photomuseum, la sesión de este viernes del programa Aula/Gela estará dedicado al Mayo Francés.

De hecho, este año se conmemora el 50 aniversario de lo que coloquialmente se ha llamado “Mayo del 68” o “Mayo francés”. La protesta estudiantil fue inicialmente una expresión contra-cultural y anti-autoritaria; después, cuando se sumaron a ella los trabajadores, adquirió un matiz social y político. Se desarrolló en un contexto cultural y social de ruptura contra el ambiente tradicional y rígido que se generó al final de la Segunda Guerra Mundial.

Los disturbios en Francia se engloban dentro de un contexto mundial de grandes enfrentamientos en la década de los años 60: 1959, Revolución cubana; 1962, Guerra de Argelia; 1964, Guerra de Vietnam: 1967, Revuelta de afro-americanos en EE.UU. Todo esto propició un ambiente generalizado de protestas contra la guerra y el poder establecido en numerosos países, Checoslovaquia (Primavera de Praga), Estados Unidos (protestas contra la guerra de Vietnam), México (asesinatos de la plaza de Tlatelolco). Al mismo tiempo fueron los años en que nacieron diferentes movimientos: el pacifismo, el movimiento hippie, el rock, el feminismo, la liberación sexual, etc.